diumenge, 10 de desembre del 2017

Las cenizas de Ángela, del Frank McCourt



FITXA DEL LLIBRE
TÍTOL
AUTOR
EDITORIAL
ANY EDICIÓ
18ª (2016)
DATA COMPRA
Setembre 2017
FORMAT
Paper
PREU
8,55 €
GÈNERE
Narrativa, Memòries
PÀGINES
478
ISBN
978-84-15140-26-9

Las cenizas de Ángela és un llibre de memòries del Frank McCourt, en el que explica els primers anys de la seva vida, quan vivia amb la seva família als Estats Units i el seu trasllat a Irlanda, ja que la vida als Estats Units s'havia tornat molt dura per la seva mare i la família va decidir el retorn a Irlanda. Allà, les condicions de vida no van ser millors, amb gana, vivint en llocs en runes o insalubres. Un pare alcohòlic, que acostumava a beure's els pocs diners que tenien. Una mare depressiva. Uns germans amb els que tenia una molt bona relació. I una família estranya que sempre els miraven malament pel fet de ser ianquis i fills d'un dels del nord.

Malgrat el llibre és dur, està escrit amb tendresa i un gran sentit de l'humor. L'autor, amb la mirada d'un nen que es va buscant la vida, explica en primera persona els seus records fins els dinou anys. Té moments molt forts, com diverses morts, humiliants, quan han de demanar caritat, però alhora està explicat de forma delicada, amb la qual cosa se't queda un somriure a la boca en molts moments del llibre. 

Va aconseguir el Premi Pulitzer de Biografia o Autobiografia l'any 1997 i va ser portada al cinema. Té una segona part, Lo es, que també he adquirit i que penso llegir quan pugui.

Per què vaig triar aquest llibre que s'escapa de les meves lectures habituals? Doncs un dia tafanejant la pàgina web de la Biblioteca La Bòbila de L'Hospitalet (especialitzada en gènere negre) vaig veure que tenien un Club de Lectura anomenat T-10, sobre llibres relacionats amb la família. Vaig veure la llista de llibres, vaig buscar informació i em van semblar prou interessants per comprar-los. No vaig a les sessions presencials del Club, però intento adaptar-me al seu ritme de lectura. De moment, porto dos i no m'han decebut, al contrari.

També en parlen a: